COVID 19. Nowe wyzwanie.. 1 2020/2021
W tym numerze m.in.
TEORETYCZNE PODSTAWY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
- Jaką lekcją jest doświadczenie epidemii COVIS - 19?
- Zagrożenie bezpieczeństwa dziecka we wspołczesnym świecie- wybrane problemy
- Dziecko, edukacja i pandemia - wybrane refleksje matki-pedagoga
DOŚWIADCZENIA I PROJEKTY
- Moje dziecko (nie) idzie do szkoły - reflekse na teamt przekraczania progu szkolengo w dobie pandemii
- Edukacja lingwistyczna dzieci o zróżnicowanychpotrzebach eduakcyjnych na zajęciach z języka poslkiego - wyzwania w eduakcji zdalnej
- Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
- Wsparcie dziecka powracającego z migracji po otwarciu granic - propozycja wykorzytsania metody storyline
- Mindfulness w edukacji - zbyteczność, szansa czy konieczność
SCENA SZKOLNA
- W starciu z trudnymi emocjamii - scenariusz zajęc dla uczniów klasy III
- Naucznanie zdalne w edukacji wczesnoszkolnej - funkcje muzyki
RECENZJE
- Audiobookersi - bajka i emocje a wyzwanie współczesności
- Recenzja książki Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19
- Recencja książki Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych
Jak pokazują doświadczenia minionych miesięcy, epidemia zmieniła szkołę, zmieniła sposób funkcjonowania nauczycieli, uczniów, rodziców, zmieniła sposób zdobywania wiedzy przez uczniów, zmieniła relacje między nauczycielami a uczniami, między dziećmi w tej samej klasie, między rodzicami a dziećmi. Nauczyciele mają za sobą trudny czas, ale to co przed nimi jest może jeszcze trudniejsze bo niewiadome. W takiej sytuacji w pierwszej kolejności warto uruchomić zasoby własnej uważności na to, co dzieje się wokół: obserwować, refleksyjnie przetwarzać docierające informacje, wyciągać wnioski z obserwacji, doświadczeń i wypracowywać rozwiązania dla siebie, dla innych. Warto też nastawić się na konieczność elastycznego działania, na gotowość do zmiany, do nieustannego poszukiwania rozwiązań. Czasem może nawet do cofnięcia się, by pójść dalej. W tym numerze Edukacji Wczesnoszkolnej dzielimy się refleksją i doświadczeniami z ostatnich miesięcy, proponujemy też rozwiązania, które mogą służyć nauczycielom, rodzicom i uczniom. Zapraszamy do lektury.
Prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak
Uniwersytet im. Adama Mickiewiczaw Poznaniu
-