
Koncert na skrzypce i orkiestrę op. 70 Ludomira Różyckiego powstawał w bardzo trudnych czasach, a jego historia owiana jest tajemnicą. Jako opracowujący partię skrzypiec, a także jej wykonawca dotarłem do zachowanych źródeł. Są to trzy rękopisy przechowywane Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie: kompletna partytura wyciągu fortepianowego w dwóch wersjach - pierwszej, powstałej w Osieczanach w 1944 roku, i drugiej, napisanej w 1945 roku w Katowicach - oraz niekompletna partytura orkiestrowa, która zawiera pierwsze 87 taktów pierwszej części Andante i cztery dodatkowe strony zapisków nutowych.
W niniejszym wydaniu wyciągu fortepianowego Koncertu, który w przeciwieństwie do partytury orkiestrowej został ukończony i przetrwał w całości do naszych czasów, starałem się opracować głos skrzypcowy możliwie najrzetelniej. Ostateczne decyzje dotyczące pewnych zmian tekstu podjąłem po wielu analizach, próbach oraz wykonaniach koncertowych - zarówno symfonicznych, jak i z fortepianem - tak, aby dokonać ich z szacunkiem do dzieła oraz kompozytora. Miałem również okazję skonsultować te decyzje z wybitnymi muzykami podczas nagrania studyjnego Koncertu Różyckiego w Londynie z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Grzegorza Nowaka. Moim celem było wgłębić się w tekst kompozytora, zrozumieć jego pomysły, nawet pozornie najdziwniejsze rozwiązania harmoniczne i fakturalne, wcielić się niejako w rolę jego konsultanta. Wydało mi się bowiem, że na pewnym etapie z powodu braku owego kolegi skrzypka kompozytorowi nie starczyło siły i motywacji, a może życia (zmarł dość nagle), aby ukończyć ten utwór i doprowadzić do jego wykonania. W partii skrzypiec solo starałem się dokonywać jedynie koniecznych modyfikacji. Wszystkie propozycje zmian zawarłem w głosie skrzypcowym i partyturze. Oryginalny tekst Różyckiego wpi!sany jest w odpowiednich miejscach jako tekst alternatywny.
Janusz Wawrowski
Safety Information
For use under direct adult supervision, Need to use protective measures. Do not use in traffic, Not suitable for children under the specified age. For use under adult supervision, This toy does not offer protection, Includes a toy. Adult supervision recommended
It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive for this type of device.
CE Declaration of Conformity | Complies with EN-71 - Safety of toys
For children over 3 years of age
It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive - Compliant with the EN-71 standard - Safety of toys
Manufacturer details
ATENEUM M. KOGUT
ul. Półłanki 12C
30-740 Kraków
Poland
730260740
[email protected]