
w Zamościu w rodzinie żydowskiej, jako syn Jehudy Pereca (1825-1898) i Rywki z
domu Lewin (1828-1914). Już za życia uznano go za klasyka literatury żydowskiej,
przede wszystkim z powodu świetnych opowiadań i nowel propagujących tzw.
chasydyzm, który rozwija się do dzisiaj. Mimo że dzisiejszy chasydyzm jest
wynikiem kilkuwiekowej ewolucji, to w prostej linii jest spadkobiercą ruchu
powstałego w XVIII wieku. Na przełomie XVII i XVIII wieku, w okresie wojen i
powstań kozackich, bezustannych przemarszów wojsk, oblegania miast i krwawych
utarczek (por. hajdamaczyzna), zaistniała szczególnie trudna sytuacja
polityczno-ekonomiczna. Wśród ludności wschodniej części Rzeczypospolitej
pociągała za sobą nędzę i poczucie stałego zagrożenia. Sprzyjało to
radykalizacji postaw. Ludność żydowska odchodziła od ortodoksji. Wzrosło
zainteresowanie mistyką. Popularność zdobywały ruchy mesjanistyczne i nauki
kabalistyczne wywodzące się jeszcze ze średniowiecza. Głoszono zwalczanie zła
nie złem, ale dobrem, które należy dostrzec jako aspekt pewnego rodzaju boskości
i sprowadzenia go następnie ku dobru. W myśl tego każdy mógł liczyć na
oczyszczenie i nagrodę, gdyż człowiek (a w zasadzie jego dusza) jest złączony z
Bogiem miłością (hebr. dewekut - "przylgnięcie", "zespolenie się"). Złączenie
się z Bogiem było osią intelektualną chasydyzmu. W opowieściach chasydzkich Boga
chwalono nie tylko poprzez umartwianie się i ascezę, ale poprzez mądre i radosne
korzystanie z życia i darów, jakie z sobą niesie. Pobożność w tym ujęciu była
afirmacją życia. Wynikała stąd niespotykana na taką skalę forma czczenia Boga
poprzez taniec i śpiew, a także, charakterystyczna dla chasydów, forma modlitwy
ekstatycznej prowadzącej do stanu radosnego uniesienia i zachwytu (hebr.
hitlahawut - "entuzjazm"). Taka modlitwa powinna człowiekowi przynieść radość i
pogodę ducha, co oznaczało zespalanie się z Bogiem. Nie wykluczało to
kontemplacji i nieustannej służby Bogu, która wypełniała całe życie chasyda.
Zapraszamy do lektury tej ciekawej książki.
Safety Information
For use under direct adult supervision, Need to use protective measures. Do not use in traffic, Not suitable for children under the specified age. For use under adult supervision, This toy does not offer protection, Includes a toy. Adult supervision recommended
It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive for this type of device.
CE Declaration of Conformity | Complies with EN-71 - Safety of toys
For children over 3 years of age
It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive - Compliant with the EN-71 standard - Safety of toys
Manufacturer details
ATENEUM M. KOGUT
ul. Półłanki 12C
30-740 Kraków
Poland
730260740
[email protected]