Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz
Komentarz zawiera analizę przepisów regulujących opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zawartych w ustawie z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także przepisów wykonawczych do tej ustawy.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to uproszczona forma opłacania podatku dochodowego, skierowana do osób prowadzących działalność gospodarczą. Podatek płaci się od przychodu, bez pomniejszania go o koszty.
Jednym z istotniejszych elementów kształtujących wysokość podatku należnego są stawki podatkowe, które w większym stopniu wpływają na decyzje podatników o wyborze tej uproszczonej formy opodatkowania od ograniczeń podmiotowych. Z dniem 1.01.2021 r. oraz z dniem 1.01.2022 r. zmianie uległa ilość i wysokość stawek ryczałtu ewidencjonowanego. Obecnie obowiązuje ich 10 w wysokości: 17%, 15%, 14%, 12,5%, 12%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% oraz 2%.
Autorzy omawiają m.in. zmiany ustawowe wprowadzone od 1.01.2022 r, wynikające z programu ,,Polski Ład" w zakresie rozwiązań dotyczących ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w tym:
o przedmiot opodatkowania - przychody z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
o obecnie obowiązujące stawki podatkowe,
o podniesienie limitu przychodów warunkującego wybór opodatkowania ryczałtem (z 250 000 euro do 2 000 000 euro), a także limitu przychodów uprawniającego do kwartalnych wpłat ryczałtu (z 25 000 euro na 200 000 euro),
o rozszerzoną definicję wolnego zawodu,
o obniżenie stawek ryczałtu dla niektórych branż.