
Wyczytać świat międzykulturowość w literaturze...
Celem publikacji pt. Wyczytać świat. Międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży pod redakcją Bernadety Niesporek-Szamburskiej i Małgorzaty Wójcik-Dudek jest próba wieloaspektowego opisania międzykulturowości - zjawiska na stałe wpisanego w ponowoczesny świat - przy założeniu że głównym obszarem badawczej eksploracji jest współczesna literatura dla dzieci i młodzieży. Problem międzykulturowości, spotkania z Innym czy braku akceptacji nie od dziś jest podejmowany w literaturze dla młodego odbiorcy, jednak redaktorzy i autorzy tomu starali się uchwycić przede wszystkim nowe i wymagające opisu zjawiska towarzyszące dialogowi między kulturami. Okazało się, że specyficzna sytuacja społeczna, polityczna czy nawet komunikacyjna zmienia perspektywę oglądu fenomenu międzykulturowości i decyduje o włączeniu do narracji tematów dotąd nieobecnych, nieznanych czy tabuizowanych. Monografia ma szeroki adres odbiorczy - jest kierowana do nauczycieli i pedagogów, do środowiska akademickiego: badaczy literatury dziecięcej oraz studentów kierunków humanistycznych. Bernadeta Niesporek-Szamburska, profesor nauk humanistycznych, językoznawca, dydaktyk w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania badawcze: językowy obraz świata dzieci i młodzieży, literatura dla dzieci i młodzieży, a także uczenie języka polskiego, także jpjo. Od wielu lat przygotowuje studentów do wykonywania zawodu nauczyciela polonisty. Wybrane publikacje: Język wierszy dla dzieci (na materiale "Świerszczyka") (1990), Językowy obraz pór roku i tradycji kulturowych w twórczości dzieci (2004), O dialogu kultur w edukacji polonistycznej (na poziomie szkoły podstawowej) (2009, współautor: A. Kołodziej), Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych (2013); współautorka podręcznika dla dzieci do nauczania języka polskiego jako obcego Bawimy się w polski (2009, 2012, 2013, 2014, współautor A. Achtelik). Małgorzata Wójcik-Dudek, dr hab. prof. UŚ; pracownik Instytutu Literaturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zainteresowania badawcze: literatura dla dzieci i młodzieży oraz dydaktyka literatury. Autorka książek: (Prze)Trwać w okolicach mitu. Funkcje mityzacji w poezji Tadeusza Nowaka, W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w literaturze polskiej XXI wieku dla dzieci i młodzieży oraz wielu artykułów naukowych; współredaktorka kilkunastu publikacji z zakresu literatury dla niedorosłych, redaktor czasopisma "Paidia i Literatura" poświęconego literaturze dla młodych czytelników. Aleksandra Zok-Smoła, magister, asystent w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego, nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej. Zainteresowania badawcze: dydaktyka języka, gramatyka języka polskiego, literatura dla dzieci i młodzieży. Wybrane publikacje: Wyczytać świat - międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (współudział w redakcji, Katowice 2014), Pedagogika szkolna. Materiały dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela (współudział w redakcji, Katowice 2014), O (nie)obecności przyimka w szkolnym kształceniu językowym. W: Z problematyki kształcenia językowego. T. V. Red. E. Awramiuk (Białystok 2014).
Safety Information
For use under direct adult supervision, Need to use protective measures. Do not use in traffic, Not suitable for children under the specified age. For use under adult supervision, This toy does not offer protection, Includes a toy. Adult supervision recommended
It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive for this type of device.
CE Declaration of Conformity | Complies with EN-71 - Safety of toys
For children over 3 years of age
It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive - Compliant with the EN-71 standard - Safety of toys