Polski model władzy wykonawczej na tle porównawczy

The Symbol : 9788380124127
The Availability Of : 28 opak
22.05
20.95 price with code : EDUKAMP
opak
Orders by phone: 501-031-535 Leave your phone
Shipping within : Right away
Shipping price :
The Lack Of
EAN :
9788380124127

Prezentowany tom stanowi pokłosie referatów wygłoszonych na VI Ogólnopolskim Zjeździe Kół Naukowych Prawa Konstytucyjnego 12-13 grudnia 2013 roku. Autorzy tekstów reprezentują różne ośrodki naukowe, m.in. Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski czy Uniwersytet Gdański. Rozważania zawarte w zbiorze koncentrują się na zagadnieniach dotyczących optymalnego kształtu egzekutywy. Artykuł pierwszego autora, Jana Sobiecha, dotyczy konstytucyjnej pozycji prezydenta w polskim i węgierskim modelu egzekutywy. Najważniejszymi aspektami konstytucyjnych regulacji pozycji głów państwa w Rzeczypospolitej i na Węgrzech są procedury wyboru prezydentów, ich kompetencje związane ze stanowieniem prawa, wpływ na funkcjonowanie organów władzy ustawodawczej, uprawnienia w obliczu stanów nadzwyczajnych oraz pewne szczególne prezydenckie prerogatywy charakterystyczne dla tych konstytucjonalizmów. Kolejne teksty autorstwa Pawła Króliczka oraz Agaty Pyrzyńskiej dotyczą procedur kreacyjnych w Polsce na tle powszechnym oraz w państwach Beneluksu. W przeważającej większości konstytucjonalizmów uprawnienia głowy państwa w zakresie kreacji rządu są istotnie ograniczone, przeciwna sytuacja występuje w systemie prezydenckim, choć i wtedy realna siła prezydenta uzależniona jest od politycznej proweniencji większości parlamentarnej. De facto to polityczne wpływy osoby piastującej najwyższy urząd w państwie decydują o znaczeniu jej woli na kształt przyszłej Rady Ministrów. Świadczy o tym także praktyka ustrojowa państw Beneluksu. Robert Trzaskowski w swoim tekście dokonał analizy ewolucji pozycji premiera w brytyjskim konstytucjonalizmie. Urząd ten wywodzi się z prawa zwyczajowego, do 1905 r. prawodawstwo krajowe milczało na temat zakresu kompetencji pierwszego ministra. Nadal większość uprawnień pierwszego ministra wywodzi się z norm konstytucyjnego prawa zwyczajowego. Od II połowy XX wieku lokator budynku przy Downing Street 10 nie jest już pierwszym pośród równych w rządzie Jej Królewskiej Mości. Jego przewodnictwo polityczne zmieniło się w dominację, ograniczaną przez Izbę Gmin, której poparciem musi się legitymować. Kolejny tekst, autorstwa Piotra Maciaszka z Uniwersytetu Gdańskiego poruszył inspirującą kwestię, którą jest niewątpliwie wpływ partii politycznych na sprawowanie władzy wykonawczej w Polsce i Francji. Zdaniem autora, to partie polityczne stają się jednym z głównych kreatorów zwyczajów konstytucyjnych, tak ważnych w praktyce ustrojowej każdego państwa. Tak istotna rola partii politycznych w analizowanych systemach rządów prowadzi do zaniku tradycyjnego podziału między legislatywą i władzą wykonawczą. Cechami tego stanu rzeczy jest skupienie władzy politycznej wokół partyjnego przywódcy, kontrolującemu i ugrupowanie polityczne i rząd. Autor formułuje oryginalną tezę, że sposobem na uniknięcie takiej patologicznej, w Jego ocenie, sytuacji byłoby wprowadzenie skutecznej zasady incompatibilitas, która doprowadziłaby do odpolitycznienia egzekutywy. Referat Marka Suski traktujący komisji wspólnej rządu i instytucji lub środowisk społecznych jest próbą definicji tej instytucji. Autor przywołuje definicję, według której organy te charakteryzują się pięcioma podstawowymi cechami: kolegialnością, stałym i wyłącznie doradczym charakterem, składem o rządowo-społecznej proweniencji i równością wszystkich członków.

Parameters :
Wydawnictwo:
Uniwersytet Śląski
Autor:
Anna Łabno
Rok wydania:
2015
Oprawa:
broszurowa
Stron:
124

Safety Information

For use under direct adult supervision, Need to use protective measures. Do not use in traffic, Not suitable for children under the specified age. For use under adult supervision, This toy does not offer protection, Includes a toy. Adult supervision recommended

It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive for this type of device.

 

CE Declaration of Conformity | Complies with EN-71 - Safety of toys

 

For children over 3 years of age

 

It has the CE mark confirming compliance with the requirements of the European Union directive - Compliant with the EN-71 standard - Safety of toys

There is currently no comments or ratings for this product.
Ask a question
The Signature Of The :
Email :
Ask a question :